I min värld

I min värld
Mina funderingar över stort o smått

onsdag 13 april 2011

Första arbetsdagen på lääänge

så kändes det i morse. jag var så lycklig över att jag hade kommit ihåg att vi har nio möte varenda onsdag när jag åkte till jobbet (en timme tidigare för mötets skull) Stolpar in på jobbet, ja stolpar för jag hade mina vårskor på mig med klack, och inte en käft i mitt gäng var där?! Det var i den stunden jag blev aningen osäker på vad jag hade missat. Rätt vad det var tjoade någon åt mig att de sitter ju här inne i hörsalen allihop o lyssnar på nån som pratar....
Jag stolpade in och kom på att jaha .........det var dags för konflikthantering idag ......... hmm hörde glunkas nåt om det innan jag blev opererad men herregud vem kan hålla allt i huvvet!!
Så det blev en rivstart på jobbet idag.
Konflikthantering är något som behövs i mitt jobb, vi sitter väldigt öppet och är utsatta både för det ena och det andra både när vi är i reception och i utställningarna. Jag (som har ett par år på nacken i utsatta postioner) är nog rätt härdad med tanke på att man har jobbat både i sjukvården och som projektsekreterare. Men mina kollegor är både yngre och mindre härdade fast jag har lärt mig en sak i dag om konflikthantering och det är att när folk klagar eller skäller så finns det en hel del knep för att ta udden av klagomålen.
Konflikthantering var nyttigt och intressant och vi har begärt att få det kontinuerligt vilket blev beviljat av chefen som var med på mötet idag.
Det har även varit en diskussion med facket idag om hur mycket vi ska jobba över, vårt nya schema osv.
Kontentan av det hela är vi har fått nytt schema för vi ska stänga tidigare MEN och här är det verkligen MEN vi förutsätts att hela tiden jobba över då vi har lokaler som går att hyra för "utsocknes" och museerna flaggar för att få hyra ut hela tiden och då ofta kvällstid. Vi har alltså ett schema på 75%  vardera men vi kan aldrig följa schemat då vi måste följa bokningarna för de olika lokalerna som hyrs ut.
Vi kan alltså vara schemalagda att sluta 18 en kväll men måste stanna kvar och jobba till 21 för att hörsalen är uthyrd för ett evenemang. Vi har alltså planerad övertid hela tiden som dessutom inte blir övertid eftersom vi bara har 75% då räknas övertiden som fyllnadstid/mertid upp till heltid. Vi tjänar alltså inte spec. mycket på a tt jobba över och vi kan aldrig planera vår fritid utan att kolla bokningarna först. Hur knäppt system som helst m a o. Jag tog saken med facket idag  och de tyckte det lät hur knäppt som helst så nu får vi se vart det leder.
Nu blir det sängen nästa för i morgon är det övertid igen ........as usual.

2 kommentarer:

Cici sa...

Det låter verkligen hur knäppt som helst. Hoppas att ni får facket med er och ett schema som innefattar de kvällar som lokalerna är till uthyrdning. Nån j*la ordning får det väl lov att vara.

I min värld sa...

Jupps håller med :-)