I min värld

I min värld
Mina funderingar över stort o smått

tisdag 17 augusti 2010

Det nya jobbet

Jaha då har man varit på det nya jobbet som museivärd i en dag....
Det var en dag med massor av info och sen blev det lite mer info och ännu mer info, ovanpå det blev det lite presentationer av folk o fä.
När jag kom hem igår snurrade det ordentligt i huvudet av alla nya intryck och ändå hade vi tre nyanställda inte gjort ett enda dugg mer än att sitta o lyssna och gå runt och titta.
Museét har nämligen inte öppnat än ........inte förrän om 14 dagar smäller det rejält. Då ska vi kunna allt och lite till :-)
Butiken och sortimentet, kassan, utställningarna, vilka som ställer ut och vad dom ställer ut, larmen icke att förglömma larmen. Bara dom gör mig nervös.
Detta ska vi lära oss under dessa 14 dagar och inget finns på plats ännu mer än larmen, Puuuuuh!! Under tiden vi lär oss ska vi vara behjälpliga när konsten anländer och mellan varven ska vi packa lite goodiebagar till de två mingelfester som ska gå av stapeln. Jodå vi får närvara utan att arbeta på bägge festerna :-)

Det kommer att bli två hårda veckor men gud så roligt det kommer att bli.

Sen kommer man hem på eftermiddagarna och är slut då möts man av en tjurig 19år vars födelsedag vi firade i söndags, en födelsedag som går till historien skulle jag vilja påstå.

Först var hon sur för att hon inte fick laga mat till kalaset (15 personer) hade vi kunnat lita på henne hade hon säkert kunnat få laga mat. Men hon kunde inte bestämma förrän dan innan vad som skulle lagas osv ...... i slutskedet visade det sig att det var tur att hon inte fick laga maten.
Fredag kväll skulle hon tvunget ut o festa, i mitt stilla sinne tänkte jag att det här går aldrig vägen och som (vanligt) fick jag rätt. På lördagen mitt i alla förberedelser, städning, handla det sista osv... ringer hon o begär hämtning NU! När sambon påpekade att han stod på Ica och att hon blev hämtad när han hade tid blev hon topp tunnor rosenrasande, för hon var "sjuk" och hade feber och skulle bli hämtad nu. Sambon påpekar lite "snällt" att hon var dålig redan igår men då skulle hon tvunget ut och då kunde hon ta sig ut själv alltså fick hon ta sig hem själv eller vänta tills vi hade tid.
När vi kom hem från stan sitter hon på trappen och spyr så det stänker över hela uppfarten för hon hann inte in, sambon påpekar att du städar själv omedelbums, varenda spya ska bort härifrån. Då tjuter damen i högan sky "ser du inte att din dotter är sjuuuuuk" The dramaqueen har gått i gång på högsta växeln. För fyllesjuk DET var hon då rakt inte utan det var lunchen hon åt på stan som det var fel på.
Hon fick städa sen la hon sig och sov till kvällen varefter hon kom upp o satte sig i en fåtölj och skrek efter mat, både sambon o jag påpekade att mat var nog inte det lämpligaste när man spyr så man inte ens hinner gå in utan the o knäckebröd var nog lämpligast, då skrek hon att varmt o knastrigt skulle hon inte äta. Ja här var ett liv utan dess like innan hon begav sig tillbaks till sängen o tjurade för att vi inte serverade maten åt henne, hon var var ju så sjuk att hon inte orkade göra nåt själv.
På söndagen satt hon o tjurade i en fåtölj här och vägrade städa eller hjälpa till med något som helst för hon var sjuuuuuuuk, ända tills sambon sjasade in henne på rummet och tyckte att hon kunde sitta där tills hon blev på bättre humör och ville hjälpa till med nåt.
Tyvärr inträffade aldrig det tillfället (som vanligt)
När gästerna anlände var hon uppe o duschad iaf men pep o gnällde till varenda gäst över hur sjuk hon var.
När sambon skulle ge sig iväg för att repa med sitt band blev hon väldigt mirakulöst frisk nog att följa med, underliga äro Herrens vägar.
Fast innan hon gav sig iväg var hon tvungen att yla lite igen för att jag tvingade henne att tömma tvättmaskinen (jodå mitt i alltihop när gästerna var här började hon tvätta?!)
Tyvärr är det så med damen att om man inte tvingar henne att tömma maskinen på tvätt så ligger den där i flera dagar, vilket iofs inte gör mig något då det är hennes tvätt möglar, inte min. Men jag var tvungen att ha maskinen efter kalaset då jag inte hade hunnit färdigt med tvätten innan.
Idag är det tisdag och hon hängde sin tvätt i torkskåpet i söndags och den hänger där fortfarande om jag inte tvingar henne att plocka ner den så lär den hänga där tills hon går i pension. För istället för att plocka ner tvätten använder hon torkskåpet som garderop och tar det hon behöver för tillfället, resten får hänga kvar. Tack o lov att det finns en torkvinda så jag kan torka tvätt ute för jag orkar fan inte att hålla på att bråka med henne varenda dag!
Är det inte tvätt så är det disk på rummet som inte kommer ner eller så har glufsat i sig vartenda dugg av ägg o makrill i kylen, damen ska ha omelett med makrillmacka varenda morron ....tror hon. Jag har bestämt att mer makrill kommer inte in i det här huset på väldigt länge

3 kommentarer:

Osloskånskan sa...

Mogen för utflytt....?

I min värld sa...

japp helt mogen för utflytt och har varit så ett bra tag. Tyvärr kan hon inte försörja sig själv riktigt än och sambon vågar inte be henne bo hos sin mamma istället :-/

Cici sa...

Ja, herre jisses vad våra barn är bortskämda nu för tiden! Nog för att jag var besvärlig i tonåren, men från 16 års ålder fick man börja betala för att bo hemma och vid 21 var man giftasmogen (eller?). Vid 22 var man mamma och ansvarade för ett hushåll.

Ibland undrar jag vad vi gör med våra ungdomar. Nu för tiden är dom barn tills dom blir 30 har jag en känsla av. Det är inte deras fel utan det är vi vuxna som inte ställt krav utan passat upp på dom och inbillat oss att vi är snälla då.

Kanske skulle man sätta sig ner tillsammans och gå igenom i lugn och ro hur det ska fungera. Kanske til och med skriva ett slags kontrakt.