I min värld

I min värld
Mina funderingar över stort o smått

tisdag 8 februari 2011

Bytt, bytt kommer aldrig mer igen?

I söndags bytte jag vrål/gap/skrik (stryk det som önskas)hemma  mot kackel på jobbet, det var nämligen fruntimmersfika och jag hade blivit tillfrågad om jag kunde hjälpa till. Fruntimmersfika vad är det? Jo en gång i månaden "bjuder" museet på fika och andlig spis om något rekorderligt fruntimmer som har funnits i Västerås med omnejd. Först lyssnar man på ett litet föredrag sen får man sju sorters kakor och kaffe för det facila priset av 60 kr.

Vrålet hemma var 19år (som vanligt) som inte ville städa för hon hade ont i magen, inte ville packa sina grejer av samma orsak, var sur för att jag o sambon skulle på husvisning och hon var tvungen att åka till sitt jobb 1.5 timme tidigare (att det var hon som hade ändrat arbetstid från att börja 16 till att börja 12 nämnde hon konstigt nog inget om eller att vi hade varit tvungna att lägga om hela vår planerade söndag bara för att hon ändrade arbetstid nämnde hon heller inget om?)
Tyvärr är det så att hon har tagit ett jobb på extratimmar och får alla skittider givetvis, på ett ställe dit hon egentligen inte kan ta sig då hon inte har körkort och bussarna möjligen går in till stan men inte hem. Vem är det då som ska se till att hon tar sig till jobbet? Givetvis hennes pappa, (jag vägrar) han kliver upp kl. två på natten för att hämta henne trots att han själv ska upp fem för att köra till sitt jobb. Han ställer upp och skjutsar till och från jobbet på alla möjliga och omöjliga tider, sen kan ungen ha mage och skita i att ringa hem och meddela om hon behöver skjuts eller inte. När vi äntligen får tag på henne sitter hon hos en kompis som bor nära jobbet och tycker att "Jamen du kan väl hämta mig om en timme eller två"?
 Då brast det lite för hennes pappa i lördags kväll. Han meddelade damen att "ska du hem hämtar jag nu annars kan du stanna där".
Jag tror att 19år hade hörts hem utan telefon i just den stunden men hem kom hon.

Vad gör jag då? Jo jag duckar i all oändlighet tills det brister för mig.....
Sist jag läste lusen av henne då fick jag ett svar som jag har sparat till bättre tider, Jag påpekade för henne att hon bor och äter gratis för att hon inte tjänar speciellt mycket och då brukar man byta tjänster och hjälpa till hemma istället. Svaret jag fick då var obetalbart ........"Ja vaddå då? Jag har inte lust att hjälpa till här så då slipper jag"
DET svaret ska jag spara till bättre tider, när hon ber om skjuts för att hon har försovit sig eller vill låna pengar för att åka till pojkvännen......

3 kommentarer:

Cici sa...

Men är du säker på att det inte är en etta för mycket när du skriver åldern på damen ifråga?

Jag är inte ett dugg avundsjuk på dig. Jag tycker du verkar ganska behärskad ändå efter omständigheterna.

I min värld sa...

Ja du Cici ibland undrar jag med om det inte fattas en etta där. Om jag verkar lugn o sansad nu så är det för att jag precis har läst lusen av henne så nu går det ett tag till :-/ Men min (och ibland hennes pappas) största önskan är nog att damen ska flytta hemifrån snarast möjligt och det är väl det jag lever på just nu.....

Anonym sa...

Japp så lät det här med precis innan min 19åring flyttade. Städar när jag har tid och tonåringar har aldrig tid men spendera 6 timmar vid datorn går bra. Skjuts hit och dit krävs men att gå en sväng med hunden går inte. Att få mat och tvätten tvättad mm är en självklarhet men att betala för sig hemma när man har jobb går inte. Kommer och går som man vill trots tider för mat mm och hör inte ens av sig men kan få ett utbrott för att man ifrågasätter varför inte ens kunde ringa.
Tyvärr har 19åringen fortfarande nyckel och åker hit på sin lunch å äter? öhh.. hade också plockat med sig en kastrull, påpekade det är fel då skäller min sk man på mig. Har snart gett upp hoppet om harmoni