I min värld

I min värld
Mina funderingar över stort o smått

fredag 25 mars 2011

Vem snodde våren och lönehöjning...

Ja vem har snott våren? Det är kallt som attan och blåser småspik känns det som. Tittar jag på  termometern ute så visar den härliga 12 grader i solen "Jippeee" tänkte frun i huset och kastade sig ut på altanen, sen kastade hon sig lika fort in igen eller rättare sagt blåste in. Jag tror det var full storm ute.
Just nu vill jag  titta på krokusar, snödroppar och blåsippor i mina rabatter men icke sa nicke, de döljer blygt sina knoppar för omvärlden.
Annars är det väl som det ska vara här, aningen, aningen trött är jag. Så fort jag intar soffläge så somnar jag. Häromdagen sov jag middag två gånger, ena gången mellan kl 8 och 10 på förmiddagen (ja jag är jävligt morronpigg och har alltid varit det ) och sen sov jag middag mellan 2 och 3 på eftermiddagen. Ändå så var jag snortrött när jag la mig vid pass 22 på kvällen. Lustigt det där, jag trodde det var riskfritt att slänga (nåja lägga mig försiktigt) i soffan och läsa lite sådär på morronkvisten men ack vad jag bedrog mig och jag var något förvånad när jag vaknade till liv vid tio igen.
Ont? njäe sådär i perioder men jag är van vid smärta så jag har kanske egentligen ondare än vad jag tror men nu har jag plockat bort all smärtlindring och tar endast vid behov.
Idag har jag t o m lyckats köra bil ner till stan och lämna in mitt sjukintyg på jobbet, lyckats leta upp en ny kjol på Indiska!! Hörde ni det där sista? Jag PASSAR I EN KJOL PÅ INDISKA!!!
Det är ett underverk att vråla ut från närmsta höghus eller nåt för jag har väl aldrig kunnat ha någonting från Indiska, jo koppar, ljusstakar och kuddar men inga kläder. :-)
En anledning kan ju vara att jag har tappat nästan fem kg sen förra måndagen. Men jag har fortfarande lite svårt att vänja mig vid att jag inte behöver gå till Tjockishörnan och handla utan kan gå på den "vanliga" sidan :-) Idag när jag strosade på stan kom jag på mig själv med att lulla runt i tjockishörnan gång på gång och än har jag inte vuxit ur den helt utan jag ligger o balanserar på gränsen ibland. Men det är en ljuv lycka att kunna välja de flesta kläderna för att de är snygga och inte för att de passar.

När jag kom hem och hade slagit ner ändan i soffan, dock hade jag inte lyckats slå igen dom gröna ännu, så ringde min chef och ville ha "lönesamtal" via telefon. Hon meddelade helt kort efter lite dösnack om min operation o hur jag mådde o sånt att jag hade på min heltid fått 370 kr i ökning?! Hmm ja men nu jobbar jag ju inte heltid utan 75% ? Ja då får du ta 75% på ökningen då sa hon glatt och rusade iväg på nästa möte.
Om jag kommer ihåg rätt så hamnade jag på lite drygt 200 kr i löneökning. Hallelulja!! Kan undra vad jag ska göra för alla dom pengarna?
Jag blir lite less för under alla år jag har jobbat kommunalt/landsting så har jag en, säger en gång, fått tusen kr i löneökning sen har det bara varit ett par hundra kr hit eller dit. Jag måste säga att ibland känns det som ett hån.
Fast i dag är det fredag och då ska vi ha lite mysfredag här. En annan dag ska jag berätta historien om en 16-åring som flyttade hemifrån ..........

2 kommentarer:

Madelene sa...

Vad glad jag blir av att läsa =) Måste kännas jättebra att slippa gå till "tjockis-hörnan" och att kunna välja kläder efter tycke och smak.

Sen att din löneförskingring ska va på detta vis, det har jag mindre förståelse för.. Efter en lång och trogen tjänst borde det vara betydligt mer än så!

Cici sa...

Förr i tiden följde man en tabell när det gällde löneförhöjning, för varje år steg man ett trappsteg upp. Fick man en högre tjänst innebar det högre lön. Men kvinnorna låg förstås långt under männen. Som vanligt.

Numera måste man prata för varan, tala om hur himla duktig man är och att man i det närmaste är oersättlig på sin plats. Platsen är förstås också stöttepelaren i verksamheten. I tid och otid ska man smöra för arbetsledaren. Det gynnar självsäkra och snacksaliga personer och blyga, tystlåtna om än jätteduktiga hamnar i skuggan. Eftersom lönepotten är en viss summa som ska räcka så kan man räkna ut hur det blir.

Nu tror inte jag att du tillhör dom blyga, men du kanske inte har skrytit tillräckligt om hur in i bomben duktig du är.