I min värld

I min värld
Mina funderingar över stort o smått

måndag 3 januari 2011

Semifreddo

Är världens smaskigaste efterrätt har sonen o sambon konstaterat. Det är en form av italiensk "halvglass" och passar kanon att göra själv om man inte har glassmaskin och vill ha egen glass

Här följer receptet för den som vill prova.

4 äggulor vispas vitt o pösigt med 1 msk socker
4 äggvitor vispas hårt med 1 msk socker (tills du kan vända bunken oppåner)
5 dl grädde vispas fluffig
Vänd ihop maräng, äggulesmet och vispgrädde försiktigt m a o rör inte för mycket i den.

Är det jul blandar jag i en halv påse maränger som jag dänger till lite lätt så de krossas lite, det SKA vara lite stora bitar i, nutella i lagom mängd eller odense nougat i flytande form (finns vid glasstillbehören)
Obs! nutellan/nougaten ska endast ripplas i smeten.
Strö på lite flagad mandel och sen in i frysen i minst 4-5 timmar. Tas fram en 10 min före servering.

Sommartid kan jag blanda i färsk frukt där hälften av frukten är körd i matberedaren och andra hälften är hackad. Rippla i den i smeten och in i frysen eller så tager man vad man haver och blandar :-)
Denna omgången räcker till ca 6-8 portionsformar lite beroende på hur stora man vill ha dom.

Nyåret var lugnt och skönt vi satt här och spelade spel, tittade lite på film och pratade. Ja man hinner med mycket när kvällen är lång :-) 

Sonen var på stan med oss och då lyckades vi köpa både rakapparat och ny mobil för hans julklappspengar så nu är hakan välrakad  samt öron och fingrar glööööder av användning på nya mobilen :-)

4 kommentarer:

Cici sa...

Tack för det desserttipset! Låter som något som både stora och små skulle gilla.

Madelene sa...

Tack! Jag älskar glass, men tycker det är så förbannat dyrt(!)
*fast nu så ska jag ju iof hålla igen lite på den fronten..*

conny sa...

Det receptet ska jag absolut prova. Jag gillar att laga mat när jag är på det humöret. Speciellt när det ska bli nåt jag aldrig gjort förr.

bokhyllan sa...

Tack rara du för receptet!