I min värld

I min värld
Mina funderingar över stort o smått

fredag 7 januari 2011

Idag var det färdigtankat

för nu satte jag sonen på tåget till Skåneland. Mitt hjärta gråter lite varje gång jag gör det men jag har lärt mig överleva mellan gångerna, för trots allt vill jag ju bo kvar här (förutom de gångerna jag längtar hem)
Längtar hem gör jag varenda gång jag saknar havet och Danmark, just det här att kunna sätta mig på båten och på tjugo minuter så är jag i Danmark och kontinenten, DET är höjden (nästan) av lycka för mig.
Att efter en ca halvtimmes körning kunna sitta på en varm sandstrand och titta ut över havet är också lycka.

Jag bryr mig inte om vad folk här uppe säger.... "jamen herregud du har ju Mälaren"! Det är viss skillnad på sjövatten och havsvatten kan jag tala om. *mutter*

Nu håller jag mest tummarna för att alla tåg går som dom ska idag så att sonen kan landa tryggt. Det är alltid lika jobbigt att sätta honom på tåget vintertid, otaliga är de gånger jag har fått köra till Norrköping och hämta hem honom igen för att det inte går fler tåg och han har missat det han skulle med. etc...
Varför hämta honom då? Det är sj:s skyldighet att se till att han hamnar på rätt adress, Jupp det är det men när dom då envisas med att skicka honom till Stockholm för att tillbringa en natt på Stockholms central för att kunna ta X2000 ner morgonen efter då brast mitt tålamod och jag läste lusen av folket på SJ. Vid detta tillfället var sonen 14 år. Jag undrade lite milt väldigt högt om de själva skulle lämna en fjortonåring själv på centralen över natten?  Oj nä det tänkte dom visst inte på.
Sj fick betala bensinpengar, nya biljetter och sveda o värk den gången. Fast det var ju varken första eller sista gången det hände, sonen var väldigt less ett tag för det krånglade alltid och han fick ta ersättningsbussar, vänta in nästa tåg, åka omvägar alltid var/är det nåt krångel. Om vi säger så här så krånglar det mer än att det funkar som det ska.
Man kan ju börja fundera på när ska trafikverket och SJ vakna och upptäcka att det blir vinter vart år, fast iofs krånglar det även på sommaren för då är det spårläggningar eller banarbete nånstans på sträckan så man måste åka buss istället.

Denna helgen blir arbete för mig, hela två julgransplundringar ska det bli på jobbet *huuvvva* och jag måste finnas där. Jag är inte något större fan av ungar i flock och det kommer att bli 50-100 pers på dom här tillställningarna. Bara tänk er ljudvolymen när alla dessa ungar ska dansa kring granen och fiska i fiskdammen .......Öronproppar tack!! Jag känner redan huvudvärken anlända :-/

2 kommentarer:

Cici sa...

Det har varit lite chansartat denna vinter med SJ-resor, ja förra också, men det började kanske tidigare denna säsong. Vi får hoppas att Banverket och tågbolagen kommer att lösa problemen till kommande år.

Jag vet en gång då dottern kom med ett sent flyg från London och försökte stanna över natten i bussterminalens vänthall. Då vaktbolaget kom för att hallen skulle stängas för natten, fick hon komma med väktarna till deras uppehållsrum och vänta där tills natten var över.

Hoppas att du har kunnat tanka tillräckligt denna gång för att kunna köra på till nästa tanktillfälle!

I min värld sa...

SJ på vintern är ingen hit eller rättare sagt åka när det är snö är ingen hit.
Gällande tankningen så finns det inga val, det är bara att gilla läget ........tyvärr