I min värld

I min värld
Mina funderingar över stort o smått

onsdag 22 december 2010

Lite upptagen så här före jul?

Mycket är det som ska ordnas så här i juletid och jag tycker att tiden bara springer ifrån mig hela tiden, jag hinner inte med någonting! Men det lär väl bli jul ändå antar jag ?

Vi fick ett erbjudande igår, hm erbjudande förresten det var väl egentligen lite mer av en förfrågan från en av grannarna här på gatan om sambon eller jag kunde tomta för deras barn :-D
Jag sa ja direkt för sambons räkning, elakt va?
Han blängde på mig över glasögonen men gick sen med på det bara han slapp att äta kola med skägget på....

Det där med kola med skägg på har sin historia sen barnen var små. Sambon och en kompis turades om att tomta för varandras familjer och när sambon kom o skulle  tomta för kompisens familj så envisades en av ungarna med att (med benäget bistånd från kompisen) bjuda tomten på en kola. Sambon försökte undvika kolan och säga att den skulle sparas till sen osv... men ungen tryckte helt sonika in den i munnen på tomten genom skägg o allt! Sambon skulle ju givetvis hålla god min och försökte sortera bomull åt ena hållet och kolan åt andra hållet med ett mindre lyckat resultat :-D
Han har sedan dess alltid påpekat att kola med bomull smakar fan!

Släkten skulle ju komma hit och vi har fått ändra på allt för de kom på att hästarna skulle in och ha mat kl 17...
Så i år ska vi äta jullunch, dricka kaffe och äta cheesecakeoch vi struntar i julklapparna dom delar vi var och en för själva på kvällen  förutom farmor och ungarna som får vad dom ska till varandra.
Det kan ju iofs vara rätt så lugnt och skönt att få vräka sig i soffan i mysbyxorna på kvällen :-)

Sen funderar vi lite på ledningen på jobbet.... Jag o mina arbetskamrater ställde frågan redan i oktober om vi verkligen ska ha öppet till 20 dan före julafton? Det kommer inte att vara en enda besökare där, alla är väl hemma och har uppesittarkväll, gör skinka och slår in de sista julklapparna eller vad folk nu pysslar med dan innan julafton.
Men öppet ska vi ha så jag och en arbetskamrat ska sitta i receptionen och stirra ut på gatan hela dan och kvällen. För min del kvittar det väl egentligen men jag anser att det är slöseri på vår tid och landstingets pengar (ja det är landstinget som betalar lönen)
Sen blir det bara jobb hela jul/nyår för jag har inte  tagit ut en enda semesterdag då jag var sjukskriven för min operation i tre veckor så anser jag att det räcker. En semesterdag fick jag helt oförhappandes då jag måste åka på ett återbesök till Uppsala men är det semester det? Ja från jobbet men inte annars :-)

2 kommentarer:

Madelene sa...

Hahaha stackars tomte då! Han får se till att finta bort den där kolan innan den hamnar i låst sikte =D
Vad mysigt det låter, att familjerna era tomtar för varandra sådär..
=)

Hoppas du får en jättetrevlig jul, med mjukisbyssorna på (=

Anonym sa...

Så tråkigt att din son inte tog sig hela vägen till dig :0( Hoppas ni ses snart! //Sus