I min värld

I min värld
Mina funderingar över stort o smått

tisdag 7 december 2010

Fick en fråga

Om varför jag gruvar mig för chefssamtal? Kanske för att jag har mestadels dålig erfarenhet av dom. Mina förra chefer som jag har haft har använt utvecklingssamtal till att ösa kritik över en befogad eller obefogad. När man gick ut därifrån var man inte värd ett ruttet lingon. Jodå det förekom positiv kritik också så där lite i förbigående i början av samtalen sen var det mest negativt allting kändes det som.
En sak: Nej det var inte bara jag som upplevde det så utan det var hela personalstyrkan som drog sig för att ha samtal med cheferna.
Tyvärr var det så att enda gången man blev inkallad till chefen på samtal för övrigt var det för att få skäll/kritik för saker som man enligt dem hade gjort fel, då befogat eller ej.
Det är nog därför det ger mig en så dålig smak i munnen när man får meddelande att man ska upp till chefen för samtal för jag tror aldrig det har hänt på någon av mina förra arbetsplatser att man har blivit inkallad för att få beröm för något.
Tyvärr var det så på landstinget att cheferna använde samtalen till att kritisera och sällan berömma oavsett om det behövdes eller inte och det var som sagt inte bara min uppfattning utan alla i personalen hade samma åsikt.
Men samtalet med mina chefer gick bra även om det var jobbigt samtal en form av utvärdering av de månader vi har jobbat på museet, många tankefrågor och många tankar som väcktes men inga besked om jag/vi får stanna kvar.
Nu ska jag leta upp sängen imorgon är det en låååång dag

3 kommentarer:

Osloskånskan sa...

Jag skippade mitt i år, orkade inte.

Håller tummarna för att du får fortsätta jobba där!

conny sa...

Då finns det hopp om livet än.

Det finns alldeles för många inkompetenta chefer på arbetsplatserna. Chefer som minst av allt borde vara chefer. Om man bara får dålig kritik i kontakterna med chefen, så gör man undermedvetet och medvetet ett sämre jobb. Det är enkel matematik, men många chefer fattar inte det. Och det kan jag säga med väl underbyggd erfarenhet.

Cici sa...

Det låter som om din nuvarande chef är av den trevligare sorten och inte en som får storhetsvansinne för att h*n har att leda några andra personer. Det går nog bra ska du se. Och då kanske den där ledighetsångesten går över.