I min värld

I min värld
Mina funderingar över stort o smått

fredag 28 september 2012

Snart så ..........

smäller det! Om ca 14 dagar blir man kärring :-)
Jag har ett envist inre motstånd mot att fylla år och det har inte bara att göra med att jag fyller 50 (fy vad gammalt det låter!)
En av orsakerna är att en av mina gulligaste raraste kompisar tog livet av sig för en sådär elva år sen. På min födelsedag hittade man honom hängande i stallet. Han var en av de mest underbaraste vänner jag har haft, tyvärr såg han ingen ljusning i sitt liv just då och han är numera en stjärna i himlen istället. Sen dess har jag haft svårt för att fylla år.
En annan orsak är att det är alltid jag som ska ordna och fixa, laga mat, bjuda in och hela den där konkarongen. Nåt år har jag vägrat att göra det och då har sambon köpt en tårta och bjudit in sin släkt för att fira mig och jag kände bokstavligen i luften  hur illa de tyckte om det firandet. För att jag som svärmor uttryckte det "tog avstånd" från släkten och fira födelsedag kom jag aldrig undan.....*suck*
En annan orsak är väl att jag inte har så många vänner här, jodå jag har många bekanta men riktiga vänner om jag ska uttrycka det så finns det väldigt få. De som jag har finns kvar i skånelandet och har av många orsaker svårt att ta sig upp hit för en helg, det är djur som ska passas och lämnas bort. Det är bil och pengabrister osv....

Så nu sitter jag här och ska planera ett födelsedagsmingelparty som jag inte känner speciellt mycket för men det blir nog om inte bra så halvbra kanske.
Sambons släkt och lite bekanta så slutar vi på ca 25 personer det får duga och så lite mingelmat på det.
Allt ska vara kallt så jag slipper palta med grytor och värmehållning.

Jag har tänkt att det ska bli
Kalla kycklingspett marinerade i teryaki.
Nån bulgur/libanesisk sallad
kallskuren parma/korvar osv
mozzarella och tomatsallad med pesto
Lite röror av olika slag hummus, tzatziki eller nåt sånt.
Gaspazcho serverad i typ snapsglas
och nån dessert serverad i glas
och så lite bröd
och lite chips o nötter o sånt krafs ......

Nån som har bra tips på mingelmat som är kall o lättgjord? Alla tips mottages tacksamt

1 kommentar:

Paula sa...

Jag slutatde fira mina födelsedagar när jag fyllade 50.
Nu gör jag bara som jag själv vill, och struntar fullkomligt i vad andra tycker om det. Inte ska man fira bara för att andra kräver de!!
Tycker att du har kommit på väldigt god mat redan. Låter helt underbart gott. Man kan ju förstå att det finns dom som inte vill missa det för allt i världen!;))
Ha en skön helg! /Kram!